Digitális készségfejlesztés

2020 tavaszán a koronavírus járvány miatt Magyarországon digitális munkarendre álltak át az iskolák. Ez még jobban ellehetetlenítette azoknak a diákoknak a minőségi oktatáshoz való hozzáférését, akik eddig is kevesebb eséllyel indultak az iskolában. Lemaradásukat elsősorban otthoni körülményeik okozzák, mélyszegénységeben, nélkülözésben élnek. Nem csak laptop, tablet nincs otthon, de sokszor telefonkészülék és mobil internet sem. Ezek híján az iskolában kaphatták meg a feladatokat a gyerekek, papír alapon, magyarázat nélkül. A szülők a legtöbb esetben nem tudták segíteni gyerekeiket a tananyag elsajátításában. Legtöbb család egyszobás lakásokban él, ahol nincs hely félrevonulni, tanulni. Ilyen körülmények között szinte lehetetlen volt segítség nélkül bekapcsolódni a digitálisan érkező feladatokba (merthogy a mi tapasztalataink szerint a tanárok inkább csak feladat kiosztásra használták az online platformokat, mint oktatásra). 

 

Arról, hogy a hozzánk járó gyerekekkel hogyan tudtunk végül digitális kapcsolatot teremteni, közösséget építeni és mennyire jártunk sikerrel az Élmény Tár korona idején menüpontban olvashattok. Az viszont egyértelművé vált, hogy sokkal jobban fel kell vérteznünk az Élmény Táras gyerekeket digitális készségekkel.

A digitális programunk kialakításakor öt fejlesztendő területet határoztunk meg. Az egyéni fejlesztéshez hasonlóan itt is a szövegértési kompetencia a kiindulópont. Célunk, hogy a gyerekek megtanulják az információkeresés és felhasználás lépéseit. Egészen odáig szeretnénk eljutni, hogy a gyerekek képesek legyenek az önálló tanulásra, alakítsanak ki saját keresési stratégiákat, fejlesztve ezzel a problémamegoldó készségüket. 

Mindezek mellett fontosnak tartjuk a felhasználási készségek s a digitális kommunikáció fejlesztését. Szeretnénk elérni, hogy ne okozzon problémát az online kapcsolattartás, valamint azt, hogy a gyerekek felelősségteljesen legyenek jelen a közösségi média felületein. Azáltal, hogy aktív résztvevőik az online közösségi tereknek, elkerülhetetlen, hogy a digitális biztonságról is tanuljanak. Támogatnunk kell őket a tudatosabb felhasználókká válásban. 

Heti rendszerességgel tartunk digitális műhelyfoglalkozást, ahol forgószínpad szerűen, kis csoportokban kapnak csapat küldetéseket a gyerekek, amelyek megvalósítása során különböző digitális eszközöket, platformokat kell használniuk.